BYTA TURBO

BYTA TURBO

När man ska byta turbo är det viktigt att installationen görs på ett riktigt sätt. Innan montering av en utbytesturbo är det viktigt att ta reda på varför din gamla turbo havererade så att det nya turboaggregatet inte slås ut av samma orsak.

Bytes turbo

Kontrollera alltid att rätt bytes turbo erhållits innan ni börjar byta turbo. Kostnader för montering/demontering av felaktig turbo ersätts inte. Jämför nummerna på er gamla turbo med den erhållna bytes turbon.

Läs noga igenom monteringsanvisningarna innan ni påbörjar monteringen av er bytes turbo.

1. Introduktion utbytes turbo

Det är viktigt att installationen av er nya utbytes turbo görs på ett riktigt sätt. En utbytes turbo är att jämnställa med ett nytt turboaggregat som ska monteras. Noggranhet är av största vikt vid montering av turbon.

2. Generella rekommendationer för montering av utbytesturbo

Kontrollera alltid före påbörjande av monteringsarbetet att rätt utbytesturbo har erhållits. Denna kontroll kan bespara många problem med er nya turbo.

OBS !

Undersök noga varför den gamla enheten havererade , så att den nya enheten inte slås ut av samma orsak.

Exempel på orsaker som kan ha orsakat ett turbohaveri:

För lite olja i motorn eller lågt oljetryck i motorn generellt.

Igensatta oljeledningar till och från turbon på grund av koksavlagringar. Vi ser helst att ni byter dessa ledningar när man ska byta turbo då det kan vara svårt att göra de helt rena ifrån koks och avlagringar.

Igensatt vevhusventilation, om vevhusventilationen är igensatt så kan inte turbon returnera oljan ner i motorn. Detta medför att turbon inte kan gör sig av med oljan den får ifrån motorn, vilket medför att oljan trycks ut igenom packningar och tätninga i turbon.

Främmande föremål som flygit in på kompressorhjulet. Kontrollera och rengör noggrant insugningsrör och intercooler.

Läckage vid lufttillförsel, igensatt luftfilter.

3. Rengörning

Vi rekomenderar en rengörning av insugningsrör och intercooler samt oljeledningar till och ifrån turbon, Vi ser helst att ni byter dessa ledningar när man byter turbo då det kan vara svårt att göra de helt rena ifrån koks och avlagringar.

4. Skyddspluggar

Våra utbytesturbo är försedda med skyddspluggar under transport. Avlägsna inte skyddspluggarna förrän precis innan ni ska montera en bytes turbo. Detta minskar risken för att smuts / partiklar hamnar i turbon innan montering.

5. Åtdragningsmoment av skruv

Drag alltid bultar / skruvar till rätt åtdragningsmoment enligt specifikationer.

Vissa bultar / skruvar kan endast användas en gång. Smörj bultarnas gängor med kopparfett.

6. Kylsystem

Optimal kylning av motor och turbo är väldigt viktigt, Kylarslangarna bör bytas om de har skadats eller blivit hårda, byt även slangklämmorna om nödvändigt.

Fyll aldrig motorns kylsystem enbart med vatten, utan med en blandning av frostkyddsvätska och vatten.

Använd minst 30 % frostskyddsvätska, detta skyddar ert kylsystem ifrån korrosion.

Avluftning av kylsystemet: se bilens handbok. Kontrollera kylsystemet, förslagsvis med att provtrycka det.

7. Luftfilter

Montera alltid ett nytt luftfilter.

Ett blockerat luftfilter ökar bränsleförbrukningen och kan även skada turbon. Fel typ av luftfilter eller ett fel monterat luftfilter kan släppa igenom smuts och damm , vilket orsakar slitage på motor och turbo.

8. Vevhusventilationsystem

Generellt sett fungerar ventilationen via två ledningar. En grov slang från vevhus/ventilkåpa till en "oljefälla" och en tunnare slang från "oljefälla" till luftrenaren/insugningsröret. Ledningar, anslutningar och "oljefällan" ska rengöras före montering. En blockering kan orsaka för högt tryck i vevhuset, med oljeläckage som följd. Ingen del av vevhusventilationen får avlägsnas, det kan orsaka brand i vevhuset.

För turbons del så kan en igensatt vevhusventilationen göra så att turbon inte kan returnera oljan ner i motorn. Detta medför att turboaggregatet inte kan göra sig av med oljan det får ifrån motorn, vilket medför att oljan trycks ut igenom packningar och tätninga i turbon med haveri som följd.

9. Smörjningssystem

Olja och oljefilter

Byt alltid olja och oljefilter. Ersätt oljefiltret med rätt typ. Vissa motorer kräver ett oljefilter med en övertrycksventil. Använd en olja som rekomenderas enligt biltillverkarens rekomendationer.

10. Uppstart och andvändning

Uppstart

Innan ni startar upp motorn efter installation av en utbytesturbo så kontrollera följande:

  • att det finns tillräckligt med olja i motorn
  • att alla bultar och remmar är åtdragna
  • att kylsystemet är urluftat och fyllt med rätt sorts kylvätska

Kör runt motorn på startmotorn med tändkablarnaborttagna från tändstiften till oljetryckslampan slocknar. Detta under förutsättning att biltillverkaren tillåter det. Om lampan inte slocknar, fyll oljefiltret med olja och spruta in olja i oljekanalen med en oljekanna för att lufta oljesystemet. Anslut tändkablarna på tändstiften igen och starta motorn. Varva direkt upp motorn till 1500 varv/min, kontrollera oljetryck och vattentemperatur. Justera tändningen och förgasare/insprutningen enligt orginaltillverkarens specifikationer. Kontrollera att det inte förekommer läckage av kylvätska och olja. När ni luftar kylsystemet, fyll på med kylvätska till rekommenderad nivå.

Låt motorn gå på tomgång ca. 5 min efter uppstart. Kontrollera att inga läckage finns igen.

Låt alltid motorn arbeta på tomgång minst en (1) minut efter start, innan den belastas. Turbinhuset måste svalna något innan motorn stängs av, och detta fordrar 3-5 min tomgång efter hård körning, annars kan oljan i lagerhuset koksa och orsaka turbohaveri. OBS! Speciellt viktigt för bensinmotorer.

Var noggrann med byten av olja, oljefilter och luftfilter. Ren olja och ren luft är nyckeln till långt liv för er nya turbo.

KONTAKTA OSS FÖR DIN OFFERT IDAG

KLICKA HÄR

Följ vårt nyhetsbrev

Fyll i dina uppgifter och få tips och inspiration om allt som rör din motor.